Moeite met denken, leren en concentreren bij leukemie
Dankzij baanbrekende verbeteringen in de behandeling van kinderen met acute lymfatische leukemie (ALL) is de overlevingskans sterk gestegen. Toch hebben survivors vaak moeite met denken, leren en concentreren, wat hun leven moeilijker maakt. De link tussen deze problemen en vermoeidheid is nog niet goed onderzocht bij kinderen met ALL. Onderzoekers van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie willen dit in kaart brengen, zodat deze kinderen in de toekomst hopelijk zorgeloos kunnen spelen met vriendjes en naar school kunnen.
Denken, leren en concentreren
Als kind moet je veel doen in het dagelijks leven: naar school gaan, spelen en praten met anderen. Dit vraagt veel van je hersenen. Zo moet je denken, informatie onthouden, je concentreren en leer je constant nieuwe dingen. Je hersenen werken hierbij zoals een computer die informatie opslaat en deze gebruikt om taken uit te voeren. Als een computer langzaam werkt, is het lastiger om deze te gebruiken.
Kinderen met acute lymfatische leukemie (ALL) kunnen problemen krijgen met de ‘computer’ in hun hersenen. Ze hebben dan moeite met informatie onthouden, concentreren of leren. Dit maakt school en spelen soms lastig.
Over het onderzoek
Tijdens de behandeling kunnen de kinderen moeite krijgen met denken, leren en concentreren. Schade aan de hersenen, vermoeidheid, stress of het omgaan met emoties heeft daar invloed op. Hoe dit gebeurt gaan onderzoekers van het Prinses Máxima Centrum onderzoeken met data van 700 kinderen uit elf verschillende Europese landen. Met de resultaten kunnen de onderzoekers begrijpen waarom de problemen ontstaan, zodat deze problemen in de toekomst beter voorkomen en behandeld kunnen worden.
Centrum: Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie
Startjaar: 2025
Looptijd: 5 jaar
Totale kosten/bijdrage KiKa: € 892.694,00
Onderzoeksnummer: 520
Projectleiders: Dr. Marita Partanen (Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie), Prof. Christina Halsey (Universiteit van Glasgow) en Prof. Arja Harila (Universiteit van Uppsala & Karolinska Instituut)