Interview met onze nieuwe directeur Jakolien van Eijk
26 september 2022
Sinds 1 september 2022 is Jakolien van Eijk directeur van Stichting Kinderen Kankervrij. Ze werkt samen met 20 collega’s aan KiKa’s missie: 100% genezing van kinderkanker. ‘KiKa zit al heel lang in mijn hart, dus ik heb heel veel zin om het fantastische werk van Frits voort te zetten’. Tijd om Jakolien beter te leren kennen.
Jakolien is 44 jaar jong, getrouwd en trotse moeder van twee gezonde kinderen. Ze heeft een marketingachtergrond, een topsportverleden én ze heeft gewoond op Curaçao. De combinatie van de doelstelling, het sportieve karakter én de innovatieve marketingcampagnes van de stichting maakt KiKa uniek ten opzichte van veel andere goede doelen. En dat spreekt Jakolien enorm aan. Voordat ze bij KiKa aan de slag ging, had ze al veel te maken met KiKa omdat zij als directeur bij Emolife Events onder andere verantwoordelijk was voor een aantal grote sportevenementen voor KiKa. in die tijd is zij al een beetje onderdeel geworden van de KiKa familie.
Haar drive bleef niet onopgemerkt. Ruim drie jaar geleden, haalde Frits Hirschstein, oprichter van KiKa, haar binnen als zijn toekomstige opvolger. ‘Ik ben altijd op zoek naar uitdagingen, zowel privé als in mijn werk. Deze baan is voor mij misschien wel de uitdaging van mijn leven! Ik vind het een geweldige eer dat ik hiervoor gevraagd ben.’
Je bent nu een aantal weken directeur van KiKa. Vertel, wat ga je allemaal radicaal anders doen?
Radicaal omgooien zou onverstandig zijn. Frits heeft iets heel bijzonders neergezet in relatief korte tijd. Dat moge duidelijk zijn. Het is nu de kunst om zijn werk zo goed mogelijk voort te zetten. KiKa is sinds de oprichting in 2002 ieder jaar gegroeid en die stijgende lijn willen en moeten we vasthouden om de groeiambities van het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie te kunnen blijven steunen.
In deze tijden groeien is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat wordt jouw plan de campagne?
Het zijn inderdaad lastige tijden, dat besef ik mij maar al te goed. Los van de economische crisis waar we in zitten, hebben we bijvoorbeeld ook te maken met een langzaam veranderende donateursmarkt en waarschijnlijk gaat nu echt de acceptgiro verdwijnen. Daar moeten we op tijd op inspelen anders loop je achter de feiten aan. Het sleutelwoord is ‘innoveren’. Dat heeft Frits ook altijd gedaan om te groeien. Daar heb ik wel ideeën over, bijvoorbeeld de doorontwikkeling van huidige concepten zodat ze beter aansluiten bij de veranderende behoefte van de donateur of actievoerder. Maar natuurlijk ook het opzetten van nieuwe concepten of campagnes, waar ik hopelijk binnenkort meer over kan vertellen!
Ik zie daarnaast veel mooie digitale initiatieven voorbijkomen, dus ik vind het heel interessant om te onderzoeken hoe we ook online kunnen blijven innoveren. Al blijft het fysieke contact tijdens acties en evenementen onveranderd belangrijk, nu en in de toekomst. Een mooi digitaal voorbeeld is een initiatief van Interpolis, die de AutoModus app heeft ontwikkeld. Met deze app rijdt de bestuurder handsfree en dus veiliger en dat wordt beloond doordat Interpolis per handsfree gereden kilometer een bedrag aan KiKa doneert. Win win. Dat vind ik mooi.
Een hoop ideeën. Maar waar ga je beginnen?
Gelukkig ga ik het de komende jaren niet alleen doen. Remko Veenstra is sinds half augustus financieel directeur van KiKa, dus wij vormen samen de directie. En daarnaast heb ik een fantastisch team van medewerkers om mij heen. We zijn een relatief kleine organisatie en daarom is iedereen even belangrijk. Van marketing, vrijwilligercoördinatie, informatie en services, onderzoeken en financiën tot de dames van de post. We moeten het echt samen doen en daar word ik blij van.
Als je over KiKa praat, zie ik het vuurtje in je ogen branden. Wat drijft jou om dit werk te doen?
Dat een goede gezondheid niet vanzelfsprekend is realiseerde ik me sinds ik sportevents voor KiKa ging organiseren maar al te goed. Maar de impact die de persoonlijke verhalen van gezinnen op mij maken, is sinds ik zelf moeder ben aanzienlijk gegroeid. Gezinnen die hun verhaal met ons delen omdat ze het belangrijk vinden dat er meer geld komt voor onderzoek, terwijl ze zelf door een ongelooflijke zware tijd gaan, dat raakt mij. En dat motiveert mij tegelijkertijd om elke dag het beste uit mijzelf te halen. Dat ben ik verplicht aan al die families die dat dag in dag uit ook doen voor hun kind.”
Vorig jaar kwam het fantastische nieuws dat de genezingskans van kinderen met kanker is gestegen. Dit is dé bevestiging dat wat we doen ook echt werkt. Dat motiveert mij des te meer om dagelijks voor onze missie van 100% genezing te gaan. Kwaliteit van leven moet nog meer onderdeel van onze boodschap worden. Want nog altijd krijgen veel te veel kinderen te maken met heftige bijwerkingen op de korte en lange termijn, als gevolg van de zware behandelingen. En dat gaat niet alleen om fysieke bijwerkingen, ook op mentaal en sociaal vlak is de impact vaak heel groot. Daar is gelukkig ook steeds meer aandacht voor, maar ook daar kunnen echt nog stappen gezet worden.
Waar komt deze passie voor KiKa vandaan?
Mijn gedrevenheid voor de missie van KiKa wordt vooral gevoed door wat ik de afgelopen 10 jaar heb gezien en ervaren tijdens de sportevenementen die KiKa organiseert: de veerkracht van jonge kinderen, families en vrienden die door een ongelooflijk zware tijd zijn gegaan of er nog middenin zitten. En de kracht die zij hebben om zich ondanks dat in te zetten voor KiKa omdat ze het belangrijk vinden dat wat zij meemaken andere kinderen in de toekomst bespaard blijft. Dat sámen ervoor gaan, het groepsgevoel en de ontlading als de finish dan gehaald wordt. Ik houd het nooit droog op dat soort momenten. Dat motiveert mij om er dagelijks voor te gaan.
Wat wordt jouw belofte voor de toekomst van KiKa?
Als je me nu vraagt waar KiKa voor staat, dan zou ik zeggen dat KiKa in 20 jaar tijd uitgegroeid is tot een bekend merk in goede doelenland, met een heel positief imago. Iedereen weet dat KiKa er is om samen met al onze actievoerders, sporters en vrijwilligers kinderkanker de wereld uit te krijgen. En dat we dat doen door excellent onderzoek naar kinderkanker te financieren. Dat is feitelijk ook wat we doen, maar er ligt een diepere, emotionelere lading aan ten grondslag. En die willen we de komende jaren veel meer gaan uitdragen. Ik heb heel veel zin in deze volgende stap en kijk ernaar uit om die samen met collega’s en onze achterban te gaan zetten!